• Print

Mobning

Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.)
Redaktører: Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed
Forfattere: ,,,,,,,

ISBN: 9788741253343 (Bog)
Udgivelsesår: 2009
Udgave: 1
Sider: 272
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Mobning har som fælles udgangspunkt, at mobning ikke skal forstås i individualiserede fænomener som fx særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn, men i stedet som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Mobning ulmer i processer mellem deltagere i grupper, der er henvist til at fungere sammen - når grupper af mennesker føler sig pressede og usikre på om de er i færd med at blive skubbet ud af fællesskabet, blusser den sociale angst op, og man kan risikere at gruppens deltagere vender sig destruktivt mod hinanden.

Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer.  Antologien indeholder følgende kapitler:

Mobning og social angst

Forskudte mobbepositioner

Mobning rammer hele familien

Offer, gerningsmand og skoleelev

Når mobning erindres og genfortælles

En ny definition

Kvantitative data om trivsel og tryhed

Antologien er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed. Bidragyderne er alle forskere på DPU.

Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk her

Skolen i morgen, tidsskrift for skoleledere Nr 1 - september 2010 - 14. årgang

06-10-2010 

"Man genkender en stjerne, når man ser en - også en litterær. Sjældent har jeg været så optaget over så lang tid som ved gennemlæsningen af denne nye, enestående antologi om mobning. Ud over at være et digert værk med særdeles velfunderet teoretisk grundlag - fyldt med empiri, analyser og forskningsresultater inden for området - udmærker den sig også ved at turde sætte spørgsmålstegn ved "det, vi tror vi ved" omkring mobning og dens kompleksitet." "[...] Denne bog bør derfor være obligatorisk læsning på læreruddannelsen og bør desuden findes på ethvert lærerværelse."

Psykologi 01 2010

09-02-2010 Heidi Korsgaard

"Der er mange øjenåbnende oplysninger i bogen."

Lektørudtalelse - DBC uge 48 2009

18-12-2009 Katja Larsen

"Der findes anden litteratur om mobning, men denne antologi går et skridt videre og ser på de sociale processer bag mobning, samtidig med at der ses på det individuelle barn."

folkeskolen.dk 17.11.09

01-12-2009 Heidi Friborg Christophersen

"Fremragende antologi om mobning" "[...]Der er ingen tvivl om, at denne nye antologi er mobningsteoriernes nye bibel. Det er en bog, som bør være obligatorisk læsning på læreruddannelsen, og som vil være god at bruge i forbindelse med efteruddannelse af lærere. Her kan man se, at problemerne med mobning "løses" i overensstemmelse med de teorier, der hersker i den gældende tid. Og derfor har det været særligt interessant at læse om den interviewundersøgelse, der har været af mobbefænomenet i 1950'erne og 1990'erne. For hvem er det egentlig, der mobber mest? Og hvem er det, der holdes ude af fælleskabet?"

Bagsidetekst
Hvorfor opstår der mobning i nogle skoleklasser? Hvordan forstår børn mobning, og hvad gør de, når de bliver involveret i mobbehandlinger? Hvordan forstår forældre, lærere og skoleledere det, der sker, og hvordan tager deres reaktioner og interaktioner form i mødet med børnenes og andre voksnes oplevelser af det, der foregår? Har mobning ændret karakter, siden forældre og bedsteforældre gik i skole? Har mobning ændret sig i og med de nye digitale kommunikationsteknologier? Hvad er i det hele taget mobning for et fænomen? Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Bogen tilbyder en række redskaber, som kan bruges til at overveje hidtidig forskning og praksis med, og den tilbyder nye tænketeknologier at udvikle forståelser og interventionsformer fra. Mobning – sociale processer på afveje har som fælles udgangspunkt, at der er mange forskellige kræfter involveret, når der opstår mobning i en børnegruppe. Mobning ses ikke som et individualiseret fænomen, som fx et spørgsmål om særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn. I stedet forstås mobning som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Nogle af de kræfter, der er involveret, handler om kommunikationsteknologier i form af mobiltelefoner, chat sites o.lign. Nogle handler om læreres og forældres indflydelse på børnegruppens sociale interaktion. Nogle har med børnenes mediebrug at gøre. Og med den historie børnene og gruppen spejler de aktuelle begivenheder i. Men ingen af kræfterne kan alene igangsætte mobning. Mobning opstår i uheldige interaktioner mellem de forskellige former for indflydelse, som disse kræfter gør gældende. Mobning – sociale processer på afveje henvender sig til forskere og studerende på mellemlange og videregående uddannelser, interesserede embedsmænd og politikere samt til dem, der på forskellig vis er involveret i skoleliv.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.