• Print

Bevægelse, leg og sundhed - i dagtilbud

,,

ISBN: 9788741269627 (Bog)
ISBN: 9788741272085 (i-bog)
Udgivelsesår: 2018
Udgave: 1
Sider: 304
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Bevægelse, leg og sundhed handler om den del af pædagogens arbejde, der har med børns fysiske velbefindende og fysiske aktiviteter at gøre. Der er mange læringsmuligheder i bevægelses- og sundhedsfremmende aktiviteter, men det er ikke altid nok bare at sætte aktiviteter i gang, og så regne med, at alle ens mål med forløbet opfyldes. Det kræver viden, kompetencer og færdigheder som baggrund for den professionelles didaktiske overvejelser, både før, under og efter forløbet.

Bogens sigte er både at give et praktisk og teoretisk grundlag for det pædagogiske arbejde med børn i vuggestue og børnehave og at inspirere til refleksion over spørgsmål som: Hvad er sundhed? Hvad er bevægelse? Og hvilken betydning har forskellige teoretiske tilgange til disse begreber for det pædagogiske arbejde? Sidste del af bogen består af praktiske aktiviteter, relateret til forskellige læringsperspektiver, som kan bruges som inspiration til det pædagogiske arbejde med sundhed og bevægelse.

Bogen rummer løbende spørgsmål til refleksion. Den henvender sig både til pædagogstuderende og til færdiguddannede pædagoger, der arbejder i dagtilbud eller med børn i andre specialiserede tilbud.

Anne Bahrenscheer, Kirsten Kortbek og Mathilde Sederberg er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse og idræt på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC

Bagsidetekst

Bevægelse, leg og sundhed – i dagtilbud handler om den del af pædagogens arbejde, der har med børns fysiske aktiviteter og velbefindende at gøre. Der er mange læringsmuligheder i bevægelses- og sundhedsfremmende aktiviteter. Men det er vigtigt, at man som pædagog ikke kun har blik for de kompetencer, børn kan udvikle gennem leg, men også husker at se legen som en aktivitet, der har værdi i sig selv. Begge dele kræver didaktiske overvejelser fra den professionelles side med udgangspunkt i viden, kompetencer og færdigheder – både før, under og efter et forløb.

Bogens sigte er at opridse det praktiske og teoretiske grundlag for det bevægelsespædagogiske arbejde med børn i vuggestue og børnehave og inspirere til refleksion over spørgsmål som: Hvad er sundhed? Hvad er bevægelse? Og hvilken betydning har forskellige teoretiske tilgange til disse begreber for det pædagogiske arbejde? Sidste del af bogen består af praktiske aktiviteter, relateret til forskellige læringsperspektiver, som kan bruges som inspiration til det pædagogiske arbejde med sundhed og bevægelse.

Bogen rummer løbende spørgsmål til refleksion. Den henvender sig både til pædagogstuderende og til færdiguddannede pædagoger, der arbejder med børn i dagtilbud eller andre specialiserede tilbud.

 

Anne Bahrenscheer, Kirsten Kortbek og Mathilde Sederberg er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse og idræt på pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.